Green Deal Binnenvaart voor groener transport

Vergroening van de binnenvaart. Dat is de opzet van de Vlaamse Green Deal Binnenvaart, die op vrijdag 23 juni officieel werd gelanceerd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. North Sea Port is een van de trekkers en vele partners die hier de schouders onder zet.

Net als vele andere sectoren staat het goederenvervoer via binnenvaart voor een uitdaging van formaat: duurzame transities op Europees, nationaal én regionaal niveau, zoals emissiereductie, doelstellingen op het vlak van klimaat en luchtkwaliteit, duurzame mobiliteit en de modal shift naar duurzaam transport. Om de positie van de binnenvaart als toekomstbestendige transportmodus te vrijwaren, riepen De Vlaamse Waterweg nv, het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port, de Federatie van de Belgische Binnenvaart, Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) en Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen de Vlaamse Green Deal Binnenvaart in het leven.

Aan de engagementsverklaring ging een intensief voortraject vooraf. Dit gebeurde in coördinatie met De Vlaamse Waterweg nv, Port of Antwerp-Bruges en Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen. Na afloop bleek dat dit project als positief werd ervaren, maar ook dat er een duidelijke vraag naar meer was. Er werden immers nog verschillende obstakels ervaren om de weg richting vergroening volledig te kunnen bevaren. Vanaf 2022 werd samen met de andere initiatiefnemers daarom een voortraject tot een Vlaamse Green Deal Binnenvaart geïnitieerd. Een ruime doorsnede van meer dan 150 stakeholders werd bevraagd via interviews, workshops en onderlinge afstemming: wat betekent vergroening voor hen? Waar moet zeker op ingezet worden? Welke ondersteuning is er nodig? Wat kan/wil men zelf bijdragen? De resultaten van die bevraging werden omgezet in vijftien strategische doelstellingen op het vlak van technologie, financiële oplossingen, beleid en implementatie. Deze werden vervolgens teruggekoppeld aan de stakeholders en gefinetuned. Het resultaat is een engagementsverklaring waaronder 85 partijen hun handtekening hebben gezet. Dit is echter geen eindresultaat. Iedereen die wil, kan zich nog altijd aansluiten bij de Green Deal Binnenvaart door de engagementsverklaring op vergroeningbinnenvaart.be te ondertekenen. Op die website is alle informatie over de Green Deal Binnenvaart te vinden, alsook de namen van alle ondertekenaars. Op 23 juni ondertekenden onder andere onze participanten Cordeel, Danser en Lalemant de Green Deal.

De trekkers van de Green Deal Binnenvaart zullen de ondertekenaars de komende jaren betrekken bij allerhande overleggen, werkgroepen, bevragingen en proefprojecten. “Zo bieden we maatschappelijke milieu-uitdagingen het hoofd met behulp van onze troeven als regio: innovatie, creativiteit en ondernemerschap, met oplossingen die mee worden aangereikt en gedragen door de hele binnenvaartsector”, aldus Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Om de vijftien strategische doelstellingen te monitoren, worden per domein specifieke, meetbare goals vastgelegd en – waar mogelijk – een nulmeting uitgevoerd zodat de impact van de acties gemeten kan worden.“We streven naar resultaten tegen 2026”, benadrukt Lydia Peeters. “Met name op het vlak van basisvoorwaarden voor vergroening qua financiering, regelgeving, mind shift in de keten en technologiekeuzes. Zo kunnen we de weg plaveien richting zichtbare impact naar 2030 en 2050 toe.” 2050 is hét moment waarop de effectieve vergroening gerealiseerd moet zijn, oftewel: het jaar waarin de binnenvaart emissieneutraal zou moeten opereren volgens de Europese klimaatdoelstellingen.

In een reactie op de Green Deal zegt Daan Schalck, CEO van North Sea Port, “De Vlaamse Green Deal Binnenvaart past perfect bij North Sea Port als multimodale haven. We zijn gelegen op diverse Europese transportcorridors en beschikken over efficiënte achterlandverbindingen per spoor, binnenvaart, weg en pijpleidingen in alle windrichtingen. Als havenbedrijf zetten we samen met de bedrijven in op een toename van vervoer via binnenvaart en op meer regelmatige binnenvaartverbindingen. Reeds nu al gaat 58% van het goederenvervoer naar het achterland via de binnenvaart. Dat is best wel uniek in Europa en de wereld."

In Nederland werd in 2019 ter verduurzaming van de sector een Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens afgesloten. 

 

24019

Mask